Na een aaneenschakeling van producties met één en al vrolijkheid en humor was het voor de Stichting BOV tijd om een serieuze musical op de planken te gaan brengen. Volgens regisseur Diemer van Wijk werd de keuze voor deze titel zeer goed ontvangen. Na maanden van minimaal driemaal per week spel-, zang- en dansrepetities waren de dames en heren voor- en achter de schermen vrijdagavond klaar voor hun premiere van Aida!
Oorstrelend
Na de eerste scene (die we niet gaan verklappen) werd het publiek met drie reusachtige pyramiden en de prachtige muziek van een 17 koppig orkest o.l.v. Pieter-Jan van den Berg direct in Egyptische sferen gedompeld.
Ik werd direct in het magische verhaal gezogen dat zich afspeelt in het Egyptische en Nubische rijk dat voorheen in oorlog met elkaar was. Nubië was het land dat nu het zuiden van Egypte beslaat. Centraal in Aida is de verboden liefde tussen een Nubische prinses genaamd Aida en de Egyptische legerkapitein Radames, vertolkt door de geweldige Roosje Hendrickx en Albert-Jan Verhees. Deze karakters kwamen zeer goed naar voren en werd vooral door de prachtige acteer- én zangprestaties neergezet zonder teveel franje. Precies zover nodig is. Hun duetten zoals Schepen In De Nacht waren werkelijk oorstrelend! Topniveau van dit doorgewinterde duo dat tot een magnetische chemie tussen hen leidt!
Als een huis
Aida is een geschenk aan de verloofde van Radames, prinses Amneris gespeeld door Annemarie Paulusse. Amneris was werkelijk op het lijf geschreven voor Annemarie die nog geen twee jaar bij de Bergse musicalstichting zit en nu al één van de hoofdrollen te pakken heeft.
Opvallend was vooral ook het volume in haar prachtige stem. Dat geldt ook voor Zoser, de vader van Radames gespeeld door Marcel van As. Die man staat als een huis. Samen met Radames zingt Zoser later in deze musical “Zo Vader Zo Zoon” waar een flinke ruzie aan voorafgaat. Echt heel mooi neergezet ook.
Echt prachtige liedjes die door de juiste mensen gezongen worden: Als Schepen In De Nacht, Ik Niet, Gezegend Nubië, Dans Van De Mantel enz.
Prototype
Een lief karakter is weggelegd voor Jos Groffen die Mereb speelt, een Nubische slaaf die niet mag vertellen wie Aida nu werkelijk is. Hij speelt het zeer geloofwaardig. Jorina Verhees speelt Nehebka, geen hele grote rol dat ik overigens jammer vind maar met haar al veel eerder bewezen dansprestaties maakt zij in een aantal scenes veel goed.
Joost Jongerius is misschien wel veel te laat geboren; hij heeft voor ons bewezen het prototype te zijn van een farao. De combinatie van zijn kleding, dat tot in de puntjes verzorgde sikje en die doorleefd klinkende stem: perfect gecast dus!
Ook het ensemble is zeer sterk en wordt goed in het gehele stuk gebruikt met slimme choreografieën van Greetje Dietvorst.
Geen overkill
Ook zeker een grote pluim voor de kledingontwerpers. Meer dan 500 meters stof werden verwerkt tot prachtige, vaak kleurrijke kostuums.
Je weet soms niet waar je kijken moet. Het decor met ontwerp van Cees van Warmoeskerken samen met het licht is fantastisch. Er moet ook geen overkill zijn en dat is er ook niet. Niet teveel decor en rekwisieten, de spelers moeten het doen! De pyramides zijn multifunctioneel en worden goed gebruikt in het geheel.
Risico?
Kortom, de BOV heeft misschien een risico genomen met Aida dat in Nederland in 2001 tot 2003 te zien was in de professional scene. Dat risico is weloverwogen genomen en de BOV laat zien nog meer in hun mars te hebben dan wij allemaal wellicht dachten. Want bedenk dat met een serieuze productie als Aida, je spelers het werkelijk alleen moeten hebben van hun acteer- zang- en danscapactiteiten en die zijn simpelweg in overvloed aanwezig in deze geweldige club met keihardwerkende mensen! En dát moet wat mij betreft weer beloond worden! Chapeau BOV!
De BOV speelt Aida t/m 14 april in Theater De Maagd. Hooguit zijn nog enkele stoelen vrij (gekomen). Check dit bij Theater De Maagd of bij de BOV
BOV met Aida in Bergen Op Zoom >
Tijdens de generale repetitie maakten we deze reportage en spraken we even met een aantal spelers: