Het kon niet anders natuurlijk om de première van de Nederlandse versie van Ghost Stories op de avond van Halloween te plannen en zo geschiedde. In het DeLaMar theater kwam bekend en onbekend Nederlands publiek bijeen om een avondje heerlijk te gaan griezelen.
In 2010 ging de Engelse versie al in première naar een idee, zo vertelde producent Allard Blom, van horrorfanaten Jeremy Dyson en Andy Nyman. Het bleef niet bij de toneelversie want twee jaar geleden kwam de filmversie uit die volgens kenners toch minder goeie recensies kreeg dan de versie in het theater.
Allard Blom en Christian Seijkens bestieren Theater BV en wilden dolgraag dit theaterstuk naar Nederland halen.
Je vraagt je dan misschien af of wij Nederlanders niet te nuchter zijn voor deze psychothriller. Integendeel volgens Allard. Al bij de eerste try outs en ook tijdens de première gilden veel mensen het uit. Nu kan de één natuurlijk meer hebben dan de ander maar zelfs de meest nuchtere Hollander zal zeker een moment hebben dat er iets onverwachts op toneel gebeurt.
En als je dan toch gillend de zaal uit rent, kom je er niet meer in!
Drie verhalen
In het begin worden we meegenomen met de lezing van professor in de parapsychologie Dr. Filip Kuiper (André Dongelmans). Hij zoekt interactie met zijn publiek over het wel of niet bestaan van geesten. We worden meegenomen in drie verhalen waarin de professor het geheel schetst en vervolgens meegezogen wordt in de situatie. De start duurde wat ons betreft iets te lang.
We komen allereerst terecht op de werkplek midden in de nacht van nachtwaker Ton. Zoon Simon mag de auto van zijn ouders lenen maar krijgt onderweg pech wanneer daarvoor iets naars gebeurt en verknipte zakenman Mark verliest zijn vrouw op bizarre wijze en staat hij alleen voor de opvoeding van zijn pasgeboren kind.
Uiteraard kunnen en mogen we verder geen details weggeven zodat het gehele stuk één grote verrassing blijft en dat is inderdaad wel een must. We kunnen wel verklappen dat er een behoorlijke twist in het plot ontstaat, maar hoe en wat, jaaaa …. dat houden we natuurlijk geheim.
Timing cruciaal
We kunnen wel stellen dat Ghost Stories een combinatie is van perfect acteerwerk samen met de juiste timing van special effects in zowel beeld, geluid als licht. Allard vertelde ons dat er tot het laatste moment is gewerkt aan minutieuze veranderingen in timing. “Een halve seconde eerder of later kan cruciaal zijn en ons creative team gaat behoorlijk gedreven te werk. Eén fout en je hele scene valt in duigen”, aldus Allard.
Aanstekende lachjes
Volgens André Dongelmans – die we zeker al kennen in zijn rol als vader Kenneth uit de Luizenmoeder – is dit een heerlijke rol om te spelen. “Ik ben ervoor gevraagd en hoefde niet zo heel lang na te denken of ik dit wilde. Het grappige is dat sommige mensen wat langer blijven door lachen, puur uit angst en deze lachjes steken soms ook weer andere mensen in de zaal aan waardoor zelfs ik af en toe aangestoken wordt. Niet erg want die vrijheid heb ik tot op zekere hoogte. Uiteindelijk vergaat het lachen wel weer en verstomt de gehele zaal wanneer het echt heet onder de voeten wordt”, merkt André op.
Van kolonel naar nachtwaker
Naast Huib Cluistra als de zakenman Mark Buther en Alexander Brouwer als zoon Simon, zien we ook Laus Steenbeeke als nachtwaker Ton. Voor Laus weer een behoorlijke overgang, zo van kolonel uit de doldwaze musical Charlie naar dit zenuwslopende stuk.
“Ach ja je bent acteur en dan ben je van alle markten thuis.” Ook hij werd gevraagd maar zo zegt Laus, “ik wilde toch wel even het script lezen maar moet bekennen dat ik het in één keer wilde uitlezen. Het greep me direct en wilde er vanaf dat moment ook geheel voor gaan!”
Bang zijn nog nooit zo leuk!
Jonge kinderen raden we niet aan om te gaan. Sowieso is er een leeftijdsgrens van 12+ (volgens het impressariaat). Ook mensen met zwakke zenuwen moeten maar goed bedenken of ze dit 80 minuten durende stuk willen ondergaan. Er is geen pauze en dát zou zeker ook niet handig zijn om deze in te plannen.
Vele aanwezigen vonden het toch wel erg spannend maar ook het acteerwerk van zeer hoge kwaliteit en dat onderstrepen wij. Priscilla Knetemann en Vajèn van den Bosch (foto) biechtten op dat zij wel regelmatig een gil slaakten.
Dus …. ben jij bang in het donker en weet je zeker dat je dit wil ondergaan? Bij velen wint de nieuwsgierigheid het van de angst en dat is waar Theater BV natuurlijk op hoopt: uitverkochte zalen voor een toneelstuk in een genre dat wij in Nederland nog niet kennen. Naar onze mening verdient Theater BV dit ook want bang zijn was nog nooit zo leuk! Tot eind januari 2020 te zien in de Nederlandse theaters.
Foto Header: Annemiek van Togt
Meer info: